Den hele krop v/Cristina Klastrup
Kronhjorten 194, 9530 Støvring
cklastrup@gmail.com
Tlf: 31 150 140
  • Facebook Social Icon

Stressfrigørelse og afbalancering
Hvornår har man brug for en stressfrigørelse? Ja, der kan være mange situationer, hvor kroppens bæger flyder over, og man går ned med stress. Stress kan være relateret til en situation i nuet, eller en situation som ligger langt tilbage. Har man f.eks et traume fra barndommen som f.eks. involverer vold, misbrug, vanrøgt eller mobning, vil dette sætte sig i kroppen. Får man ikke sine traumer bearbejdet, vil man senere ofte opleve depression, stress, sygdom og have svært ved at fungere optimalt. I denne situation vil det kræve en længere samtale inden selve behandlingen. Alt efter hvor traumatisk situationen har været, vil jeg bruge forskellige metoder. 

Du kan måske også have oplevet, at have en chef eller kolleger, der har mobbet dig eller behandlet dig dårligt, så du til sidst måtte sygemeldes. I dette tilfælde kan man bruge KLAP-metoden, som er en meget effektiv behandling der varer ca. 3 minutter. 

I den psykiske afbalancering vil vi bl.a. teste kinesiologisk på forskellige følelser, personer, oplevelser og situationer i dit liv, for at finde frem til lige præcis de ting der stresser din krop. Har man f.eks stress på en masse forskellige følelser, som knytter sig til en bestemt person eller situation, kan disse følelser pludselig være afbalancerede igen, når først man har lavet en stressfrigørelse på personen eller situationen, der har startet det hele.

Fobier
At have en fobi betyder at der er visse ting, man ikke kan overvinde sig selv til at gøre, eller ting som gør en rædselslagen. Ofte vil konfrontation med denne ting fremkalde hjertebanken, angst, koldsved, eller rædsel. En fobi kan være opstået pga. af en helt bestemt oplevelse, der har gjort at man ikke længere kan sætte sig selv i denne situation igen uden at få voldsomme stressreaktioner i kroppen. Fobien kan også ligge dybere, og stamme fra barndommen, hvor man havde længerevarende traumatiske eller dårlige oplevelser. 

Vores hjerne er som en harddisk, der gemmer på alt, hvad vi oplever. Den gemmer alle sanseindtryk, og laver hele tiden koblinger. Hvis hjernen har koblet stress sammen med en bestemt situation, vil den fremover fremkalde mere eller mindre voldsomme reaktioner, når denne situation opleves igen. Ikke alle har lige voldsomme fobier - de kan optræde i både mild og voldsom form. Men man kan sagtens afkoble nogle af de koblinger som hjernen laver, og på den måde fjerne fobien.

Nogle af de typiske fobier er:

Angst for kryb
Angst for at flyve
Angst for at køre bil
Angst for lukkede/små rum
Angst for åbne pladser
Angst for mange mennesker
Angst for at tale foran andre 
Angst for højder
Angst for vand
Angst for katte, hunde eller heste
Angst for bakterier
Angst for nåle
Angst for tandlæger

Eksamensangst
 

Metoden til at fjerne fobier:

Jeg bruger en meget effektiv metode der hedder KLAP-metoden. KLAP-metoden er meget effektiv, og selve behandlingen varer kun 3 min. Jeg har mange gode erfaringer med denne metode, og ofte bliver man overrasket over, hvor meget der kan ske mentalt på 3 min. 

KLAP-metoden
KLAP-metoden er en sikker metode opfundet af Ole Larsen, som jeg er uddannet hos. Dette er en metode, hvor man erstatter kroppens kamphormoner, adrenalin med lykkerhormonerne, endorfiner. Når kroppen kommer i en akut stresset tilstand, dannes kamphormonerne. Disse hormoner er vores kæmp-eller-flygthormoner, som skal sørge for, at vi kan overleve. I stenalderen skulle mændene mens de var på jagt, passe på de ikke blev angrebet af vilde dyr. I en akut stresstilstand, hvor der kom en stor bjørn eller lign, blev der udskillet adrenalin, og kroppen blev gjort klar til kamp. Der blev sat en masse mekanismer i gang i kroppen. Der kom mere blod til musklerne, så man kunne kæmpe, pupillerne udvidedes, så de bedre kunne se, de små blodkar i overhuden trak sig sammen, så man ikke blødte så meget, hvis man blev såret. Når mn havde enten kæmpet eller var flygtet, normaliserede kroppen sig igen. I dag er det ikke altid så let....

Denne mekanisme gælder naturligvis stadig. Vi har stadig vores instinkter fra stenalderen, og bliver stadig påvirket på samme måde, når vi skal kæmpe eller flygte. I dag skal vi ikke længere flygte fra farlige dyr i vores hverdag, men der er mange andre mekanismer, der påvirker os og stresser vores krop. 

Nogle folk går rundt i en kronisk stresstilstand, og kan ikke komme ud af deres kæmp-eller-flygt-tilstand. Stress er et symptom på en overbelastning af kroppen og systemet. Livet i dag er meget anderledes end i stenalderen. Vi spiser forkert, vi rører os for lidt, sover for lidt og mange er pressede på arbejdet. 

Med KLAP-metoden kan man gå ind og kontrollere stress, angst, nervøsitet, fobier og præstationsangst. Når man klapper hurtigt på kroppen, afspændes kroppen samt der kommer mere ilt til cellerne, da blodcirkulationen øges, og der produceres lykkehormoner i form af enforfiner. Klappene stimulerer også vores akupunkturpunkter på kroppen. Endorfinerne er ligeledes kroppens egen morfin, og hjælper med at bekæmpe stress og negative tanker.

Metoden er delt op i 3 minutter, hvor der i hvert minut tænkes på noget bestemt alt efter hvad problemet er. Samtidig klappes der på personen, som står helt stille. Der skal ikke siges noget højt - det hele forgår mentalt hos personen, der bankes på. I disse 3 minutter ændres den fil på harddisken, som hjernen har lagret.